Του Γεωργίου Φωτ. Παπαδόπουλου- Τακτικού μέλους της Ένωσης Ελλήνων Λογοτεχνών
Είναι γνωστό τοις πάσιν ότι, η Χίος έχει ονομασθεί Αγιοτόκος νήσος και τούτο διότι η γη αυτή ποτίστηκε από το αίμα δεκάδων Μαρτύρων και τον ιδρώτα και τα δάκρυα δεκάδων Οσίων Πατέρων, που λάμπρυναν το στερέωμα της τοπικής και της εν γένει Εκκλησίας.
Στη σεπτή χορεία των Οσίων Πατέρων της Χίου, συμπεριλαμβάνεται και ο σύγχρονος Όσιος Γαβριήλ, Ηγούμενος της Ιεράς Μονής του Αγίου Μάρκου- Καρυών. Ό Όσιος Γαβριήλ είναι της ιδίας περίπου περιόδου με τον Άγιο Νεκτάριο τον θαυματουργό- Επίσκοπο Πενταπόλεως - τον εν Αιγίνη, τον Άγιο Άνθιμο – Ηγούμενο της Ιεράς Μονής Παναγίας Βοηθείας Χίου, τον Όσιο Παρθένιο τον Χιοπολίτη- Ηγούμενο της Ιεράς Σκήτης Αγίου Μάρκου (προκάτοχο του Οσίου Γαβριήλ), τον Όσιο Νικηφόρο (Τζανακάκη) τον λεπρό, τον Όσιο Παχώμιο τον Αγιοπατερίτη, τον Όσιο Γέροντα Κορνήλιο (Μαρμαρινό)- Ηγούμενο της Ιεράς Μονής Αγ. Σκέπης Χαλκειού, κ.α. πολλούς, ών ουκ έστιν αριθμός (γιατί πόσους γνωρίζουμε και πόσους άλλους, άραγε, ο Θεός ακόμη δεν έχει επιτρέψει να γνωρίζουμε). Μνημονεύουμε εδώ ενδεικτικά τους ανωτέρω ως έχοντες σχέση και με την τοπική Εκκλησία της Χίου.
Την Ασματική Ακολουθία του σύγχρονου αυτού Οσίου του τόπου μας, με εντολή της Ιεράς Μονής Αγίου Μάρκου Πενθόδου- Χίου – η οποία και την εξέδωσε – συνέταξε πρόσφατα ο μεγάλος υμνογράφος της των Αλεξανδρέων Εκκλησίας (Πατριαρχείου Αλεξανδρείας), Δρ. Χαράλαμπος Μ. Μπούσιας, ο οποίος υπεραγαπά την Χίο, την επισκέπτεται και εμπνέεται από τη μελέτη της βιοτής των Μαρτύρων, των Οσίων και Ασκητών της, φιλοξενείται δε από ευσεβείς ανθρώπους που ευλαβούνται την Εκκλησία μας.
Έτσι, σήμερα βρισκόμαστε στην ευχάριστη θέση να κρατάμε στα χέρια μας τον καλαίσθητο αναθηματικό (αφιερωματικό) τόμο της λαμπρής Ακολουθίας του Οσίου Γαβριήλ του Χιοπολίτου και χαριτόβρυτου Ηγουμένου η οποία εμπνέει τον αναγνώστη και μελετητή της, αποτελεί δε εξαίρετο ιεροψαλτικό εγχειρίδιο για τους επιθυμούντες να τιμήσουν την μνήμη του Οσίου (μετατεθειμένης και εορταζομένης την 30η Μαΐου εκάστου έτους, αντί της ημέρας κοιμήσεως του Οσίου – 30η Μαρτίου – λόγω του νηστίσιμου και πένθιμου της περιόδου της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής).
Ας δανειστούμε, όμως, λίγα λόγια από τον συγγραφέα προκειμένου να γνωρίσουμε την πολιτεία του Οσίου Γαβριήλ (εκ του Συναξαρίου της Ακολουθίας): {Ο Όσιος Γαβριήλ, κατά κόσμον Γεώργιος Χατζή- Ηλιάδης, γεννήθηκε στην Κρήνη (Τσεσμέ) της Ιωνίας το έτος 1847. Αφού γνώρισε τον προορατικό Όσιο Παρθένιο στην Σκήτη του Αγίου Μάρκου, σε ηλικία 15 ετών, θαύμασε την βιοτή του και τον ακολούθησε στην άσκηση. Δοκιμάστηκε σκληρά από τον Γέροντά του και αναδείχθηκε άξιος, υπάκουος και ταπεινός, κερδίζοντας πολλές αρετές. Γράφτηκε στον Μοναχολόγιο της Ιεράς Νέας Μονής (στην οποία ανήκε η Σκήτη του Αγίου Μάρκου και της οποίας προΐστατο ο Όσιος Παρθένιος), το έτος 1870 και έλαβε το μέγα και αγγελικό σχήμα και το όνομα Γαβριήλ το έτος 1873. Χειροτονήθηκε Διάκονος το 1878 και μετά από λίγο Ιερέας. Μετά τον καταστροφικό σεισμό του 1881 (τον οποίο είχε προφητεύσει ο Όσιος Παρθένιος) ο Γαβριήλ τον διαδέχθηκε στην Ηγουμενία της Μονής του Αγ. Μάρκου, μετά την κοίμησή του – το 1884 – την οποία διατήρησε επί 50 έτη, δηλαδή μέχρι τη δική του Οσιακή κοίμηση, στις 30 Μαρτίου του έτους 1934. Ο Όσιος Γαβριήλ με προσωπικό του μόχθο κατασκεύασε τον Ναό του Αγ. Συμεών του νέου Θεολόγου μέσα στον περίβολο της Μονής του Αγ. Μάρκου, καθώς και τον Ναό του Αγ. Ιωάννου του Χρυσοστόμου έξω από τον περίβολο, όπου και ασκήτευσε επί μακρόν ως έγκλειστος. Επίσης κατασκεύασε το ζωγραφείο της Μονής και τους ξενώνες της οι οποίοι υπερπληρώθηκαν (γέμισαν ασφυκτικά) από κόσμο κατά την Μικρασιατική καταστροφή – το 1922 – όπου διέμειναν επί σειρά έτων ως φιλοξενούμενοι τρόφιμοι, με έξοδα της Μονής, δεκάδες Μικρασιάτες πρόσφυγες. Ο Όσιος Γαβριήλ διακρίθηκε για την αγάπη και την συμπαράστασή του προς κάθε άρρωστο και φτωχό, για την φιλανθρωπία του και την ασκητική του πολιτεία εξαιτίας της οποίας αξιώθηκε να λάβει από τον Θεό και το προορατικό και διορατικό χάρισμα. Τα χαριτόβρυτα λείψανά του, μετά την ανακομιδή τους, έχουν εναποτεθεί στην Ιερά Μονή του Αγίου Μάρκου και παρέχουν ιάματα σε όσους προσέρχονται σ΄ αυτά με πίστη}.
Ο συγγραφέας αναφέρει, μεταξύ άλλων ότι, <<η εν λόγω Ακολουθία αποτελεί προϊόν ευλαβείας του υμνογράφου προς το εξυμνούμενο πρόσωπο, το λαβόν το βραβείον της άνω κλήσεως δια των ασκητικών του κατορθωμάτων. Άλλωστε, εκ της εξυμνήσεως αυτής και ο ίδιος ο ποιητής ενισχύεται και ενδυναμούται εις τον αγώνα προς αρετής τελείωσιν. Συνετέθη εξ ιδίας του υμνογράφου προθέσεως και σκοπεύει εις τον εμπλουτισμόν της εκκλησιαστικής γραμματείας και χρήσιν εις την Ιεράν Μονήν της μετανοίας του Οσίου Γέροντος, με την ευλογίαν της οποίας εκδίδεται προς ψυχικήν ωφέλειαν των προσκυνητών της>>.
Εμείς δεν έχουμε παρά να συγχαρούμε τόσο τον Δρα Χαράλαμπο Μπούσια όσο και όσους μόχθησαν και κοπίασαν για την έκδοση αυτού του λαμπρού πονήματος το οποίο προβάλει και εξυμνεί την ιερή μορφή του Οσίου Γαβριήλ του Χαριτόβρυτου και Ηγουμένου, επικαλούμενοι την ευλογία του παναγάθου Θεού, δια πρεσβειών του Αγίου Αποστόλου και Ευαγγελιστού Μάρκου, του Οσίου Παρθενίου του Χιοπολίτου και του Οσίου Γαβριήλ του Αγιομαρκίτη.-
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου