Όλοι τους είναι τόσο διαφορετικοί, έχουν όμως ένα κοινό σημείο: Διαφωνούν με τον Αρχιεπίσκοπο. Τρία χρόνια πέρασαν από την εκλογή του Ιερωνύμου στην κεφαλή της Εκκλησίας και οι αρχιερείς που τον «αντιπολιτεύονται», αντί να μειώνονται, πληθαίνουν.
Ο καθένας έχει σταθεί κατά καιρούς απέναντί του για τελείως διαφορετικούς λόγους. Άλλοι για τον τρόπο που διοικεί και τους ανθρώπους που έχει επιλέξει να τον περιβάλλουν. Άλλοι επειδή χρησιμοποιεί ευρέως την τέχνη της διπλωματίας για να μη γίνεται δυσάρεστος, ισορροπώντας συχνά σε τεντωμένο σκοινί μεταξύ των μεν και των δε. Άλλοι για τον τρόπο που αντιλαμβάνεται τα εθνικά θέματα ή τις σχέσεις πλήρους υπακοής που έχει η Εκκλησία της Ελλάδος προς το Οικουμενικό Πατριαρχείο.
Κάποιες φορές είναι κοντά του. Μερικοί τον στήριξαν μέχρι και στην εκλογή του. Όταν όμως διαφωνούν μαζί του, του κάνουν τόσο σκληρή αντιπολίτευση που οι φήμες λένε πως δεν είναι λίγες οι φορές που έχει μπει στον πειρασμό της παραίτησης, που έχει πει πως θα τα βροντήξει και θα αποτραβηχτεί στο μοναστήρι του.
Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος υποστηρίζει πως με κανέναν δεν είναι αντίπαλος. Έχει απλώς διαφορετικές απόψεις πάνω σε διάφορα θέματα. Ποιοι είναι όμως οι Μητροπολίτες που αποτελούν τον μόνιμο «βραχνά» του Αρχιεπισκόπου τα τελευταία τρία χρόνια;
Μητροπολίτης Ζακύνθου Χρυσόστομος: Τον στήριξε όσο κανείς άλλος και στις εκλογές του 1998 και σε εκείνες που έγιναν δέκα χρόνια μετά. Στους διαδρόμους της Συνόδου ψιθυρίζεται πως μόνο ο κ. Χρυσόστομος έχει το θάρρος να τα λέει «έξω απ' τα δόντια» στον Αρχιεπίσκοπο. Στην αρχή της εκλογής, διαφώνησαν για τα πρόσωπα που ήθελε ο κ. Ιερώνυμος να τοποθετήσει στη διοίκηση. Πίεζε τον Αρχιεπίσκοπο να κάνει σύντομα το «ξεσκαρτάρισμα» από τους ανθρώπους του Μακαριστού Χριστόδουλου. Πριν από μερικούς μήνες ο Ζακύνθου ήρθε και πάλι σε αντιπαράθεση με τον Αρχιεπίσκοπο. Ο λόγος; Μία διαρροή στα ΜΜΕ για ένα υπηρεσιακό ταξίδι του Μητροπολίτη στη Ρωσία, που ο Ζακύνθου πίστευε πως «έστησαν» άνθρωποι που βρίσκονται γύρω από τον Αρχιεπίσκοπο για να τον πλήξουν. Σήμερα η παρεξήγηση φαίνεται πως έχει λυθεί (;) και ο κ. Χρυσόστομος έχει περιοριστεί στα της Μητρόπολής του. Το μόνο που θέλει, λένε, είναι «να τον αφήσουν στην ησυχία του».
Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Άνθιμος: Από τους πιο έμπειρους Μητροπολίτες της Εκκλησίας της Ελλάδος. Με μεγάλο κοινωνικό έργο στην Αλεξανδρούπολη και τη Θεσσαλονίκη. Έχοντας μεγάλη διαδρομή και πείρα, πιστεύει πως κανένας δεν μπορεί να του στερήσει το δικαίωμα να εκφράζει δημόσια την άποψή του. Είναι διατεθειμένος να προασπίσει τη γνώμη του, ακόμη κι αν όλοι βρεθούν εναντίον του! Έχει έρθει πολλές φορές σε σύγκρουση με τον Αρχιεπίσκοπο, κυρίως για τα εθνικά θέματα και την «ήρεμη» στάση του. Είναι της άποψης πως ο Αρχιεπίσκοπος πρέπει να είναι μπροστάρης, να μιλά για τα εθνικά θέματα, να υπερασπίζεται με θάρρος και παρρησία τις θέσεις της Εκκλησίας. Τον ενοχλεί η μετριοπάθεια και η διστακτικότητα του Αρχιεπισκόπου Ιερώνυμου να έρθει σε σύγκρουση με όλους εκείνους που προωθούν την περιθωριοποίηση της Εκκλησίας και όσων πρεσβεύει, κάτι που συχνά τους φέρνει σε αντιπαράθεση.
Μητροπολίτης Ιωαννίνων Θεόκλητος: Στις αρχιεπισκοπικές εκλογές του 1998 είχε στηρίξει τον Μακαριστό Χριστόδουλο. Το 2008 «πόνταρε» στον τότε Θηβών Ιερώνυμο και όχι στο έτερο «φαβορί», τον Σπάρτης. Και έπεσε μέσα στην επιλογή του. Λέγεται πως από την αρχή υπήρχε η συμφωνία να διοικείται η Σύνοδος από τον Ιωαννίνων, που είχε άλλωστε και εμπειρία στα οικονομικά. Ο Αρχιεπίσκοπος του έκανε το χατίρι. Όμως το γυαλί έσπασε όταν διαμηνύθηκε στον Ιωαννίνων πως δεν προτίθεται ο Αρχιεπίσκοπος να «συνδιοικήσει» την Εκκλησία. Και έφτασαν στη ρήξη πριν από ενάμιση χρόνο, με αφορμή τη γνωστή αγοραπωλησία των οικοπέδων στη Βουλιαγμένη που αποκάλυψε το «Παρόν». Ο Ιωαννίνων του καταλογίζει πως στη συγκεκριμένη υπόθεση δεν τον στήριξε όσο θα έπρεπε. Ούτε τον ίδιο ούτε τους ανθρώπους του στις Οικονομικές Υπηρεσίες της Συνόδου. Ένα ακόμη σημείο τριβής του Ιωαννίνων με τον Αρχιεπίσκοπο ήταν οι σχέσεις της Εκκλησίας της Ελλάδος με το Φανάρι. Η κόντρα καλά κρατεί μέχρι και σήμερα. Ο Αρχιεπίσκοπος αποφάσισε να μη φτάσει στα άκρα και συμφώνησε πριν από έναν μήνα να ανανεωθεί η θητεία του κ. Θεοκλήτου στην προεδρία των Οικονομικών της Εκκλησίας. Όμως τα θέματα στα οποία διαφωνούν παραμένουν πολλά. Και κυρίως διαφωνούν στα πρόσωπα που βρίσκονται γύρω τους…
Μητροπολίτης Καισαριανής Δανιήλ: Το πνευματικό παιδί του Μακαριστού Χριστόδουλου που κάνει ελάχιστες μεν δημόσιες, όμως πάντοτε καίριες παρεμβάσεις. Θεωρείται από τους πιο «διαβασμένους» αρχιερείς, κυρίως σε θέματα θεολογικά και νομικά. Εντοπίζει τα «κακώς κείμενα» και επαναφέρει στην τάξη όποιον παρεκκλίνει από τα «προβλεπόμενα». Φέτος είναι «συνοδικός» ιεράρχης και έχει αποκτήσει τη φήμη του σχολαστικού που θέλει με κάθε τρόπο να πηγαίνει με το «γράμμα του νόμου». Έχει έρθει σε μεγάλη αντιπαράθεση με τον Αρχιεπίσκοπο σε δύο περιπτώσεις: Στον τρόπο διοίκησης και διαχείρισης των οικονομικών της Εκκλησίας και, παλιότερα, στις σχέσεις που θα πρέπει να έχει η Εκκλησία της Ελλάδος με το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Ενώ ο Ιωαννίνων πιστεύει πως το Φανάρι θα πρέπει να διατάζει και η Εκκλησία της Ελλάδος να υποτάσσεται, ο Καισαριανής πιστεύει το ακριβώς αντίθετο…
Μητροπολίτης Καλαβρύτων Αμβρόσιος: Κάνει ίσως την πιο «σκληρή» αντιπολίτευση στον Αρχιεπίσκοπο. Μέσα από το μπλογκ του επιτίθεται και διαφωνεί σχεδόν σε… όλα με τον κ. Ιερώνυμο. Πολλοί υποστηρίζουν πως ο κ. Αμβρόσιος σε πολλά θέματα δεν είναι παράλογος, όμως ο «ωμός» τρόπος που επιτίθεται εναντίον του Αρχιεπισκόπου, της κυβέρνησης κ.λπ. τον κάνουν να χάνει το δίκιο του.
Οι «περιστασιακά» αντιπολιτευόμενοι: Σε αυτήν την κατηγορία ανήκουν οι Μητροπολίτες Φιλίππων Προκόπιος, Πειραιώς Σεραφείμ και Γλυφάδας Παύλος. Ο Φιλίππων λέγεται πως αποσύρθηκε από τον πρώτο κιόλας χρόνο από τα όσα εξελίσσονται στο «κέντρο», όταν διαπίστωσε πως δεν είναι διατεθειμένος ο Αρχιεπίσκοπος να εφαρμόσει καμία από τις προτάσεις του για «αλλαγή σελίδας» στην Εκκλησία. Ο Πειραιώς Σεραφείμ έρχεται συχνά σε αντιπαράθεση με τον Αρχιεπίσκοπο. Η κόντρα τους είναι κυρίως ιδεολογική. Οι ριζοσπαστικές απόψεις του Πειραιώς, που δεν διστάζει να τις εκφράσει δημοσίως δίχως να κάνει παραχωρήσεις (με πιο πρόσφατη αυτήν κατά των Εβραίων), φέρνουν σε δύσκολη θέση τον Αρχιεπίσκοπο, που θέλει την Εκκλησία μακριά από μπελάδες. Τέλος, ο Γλυφάδας Παύλος, χωρίς να υπάρχει συγκεκριμένο σημείο αντιπαράθεσης, φέρεται να διαφωνεί με πολλές από τις επιλογές του Αρχιεπισκόπου. Μπορεί να μην το εκφράζει δημοσίως, όμως συχνά παραπονείται σε άλλους αρχιερείς…
Πηγή: ΤΟ ΠΑΡΟΝ της Κυριακής
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου