Ιστολόγιο "Σύνδεσμος Κληρικών Χίου" 16 χρόνια (2008-2024) συνεχούς και συνεπούς παρουσίας στο διαδίκτυο στην ηλεκτρονική διεύθυνση https://syndesmosklchi.blogspot.gr/
Ἀπολυτίκιον Ἁγίου Ἰωάννου Χρυσοστόμου Ἦχος πλ. δ'. Ἡ τοῦ στόματός σου καθάπερ πυρσός ἐκλάμψασα χάρις, τὴν οἰκουμένην ἐφώτισεν, ἀφιλαργυρίας τῷ κόσμῳ θησαυροὺς ἐναπέθετο, τὸ ὕψος ἡμῖν τῆς ταπεινοφροσύνης ὑπέδειξεν. Ἀλλὰ σοῖς λόγοις παιδεύων, Πάτερ, Ἰωάννη Χρυσόστομε, πρέσβευε τῷ Λόγῳ Χριστῷ τῷ Θεῷ, σωθῆναι τὰς ψυχὰς ἡμῶν. Σύνδεσμος Κληρικών της Ιεράς Μητροπόλεως Χίου, Ψαρών και Οινουσσών, έτος ιδρύσεως 2007

Κυριακή 6 Μαρτίου 2011

Στο στόχαστρο της τρόικας οι μισθοί των κληρικών

Άρχισαν τα... εκκλησιαστικά όργανα ύστερα από θέμα που έθεσε η Κομισιόν σχετικά με τα 220 εκατ. ευρώ τον χρόνο που κοστίζει η συντήρηση του κλήρου. Ο πρωθυπουργός επιβεβαιώνει την ύπαρξη διαλόγου για το ζήτημα.

Ο ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ ΔΗΛΩΝΕΙ ότι άρχισε ο διάλογος, Ο Αρχιεπίσκοπος το διαψεύδει με κάθε ευκαιρία, η υπουργός Παιδείας δήλωσε από βήματος του London School of Economics ότι τάσσεται υπέρ του διαχωρισμού κράτους - Εκκλησίας. Αναπάντητα παραμένουν και τα ερωτήματα για τη μισθοδοσία του κλήρου, η οποία ξεπερνά τα 220 εκατ. ευρώ τον χρόνο, με τον κ. Ιερώνυμο να μην αναλαμβάνει πρωτοβουλία και τους αρχιερείς να είναι πλέον «στο κόκκινο», με πρωτοστάτη τον μητροπολίτη Καλαβρύτων Αμβρόσιο.

ΤΟΥ ΚΛΕΑΡΧΟΥ ΔΕΛΛΗ

Το μεγάλο ζήτημα που παρασκηνιακά έχει προκύψει είναι αυτό της μισθοδοσίας του κλήρου. Είναι προφανές ότι το θέμα της μισθοδοσίας είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τον διαχωρισμό κράτους - Εκκλησίας. Το συνολικό κόστος της μισθοδοσίας του κλήρου αγγίζει τα 220 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Κορυφαίο στέλεχος της Κομισιόν έθεσε και αυτό το ζήτημα επί τάπητος, εκτιμώντας ότι το κόστος είναι τεράστιο, με την Εκκλησία να διαχειρίζεται ακόμη μεγάλο μέρος αστικής περιουσίας, όπως μετοχές σε τράπεζες – κυρίως στην Εθνική - αλλά και πολλά ακίνητα. Στο άκουσμα του ενδεχόμενου να διακοπεί η μισθοδοσία – μέρους ή του όλου - του κλήρου από το κράτος, τα πνεύματα ανάβουν.

«Εμείς δώσαμε την περιουσία της Εκκλησίας στο κράτος με τον όρο να μισθοδοτείται ο κλήρος. Ποιοι θα τολμήσουν να το αλλάζουν αυτό σήμερα;» δηλώνει κορυφαίος Ιεράρχης ο οποίος στη συνέχεια εξηγεί τις παρενέργειες μιας τέτοιας πρωτοβουλίας: «Δεν ξέρω τι λέει η Ευρωπαϊκή Ένωση ή το ΔΝΤ. Εάν υπάρξει ζήτημα μισθοδοσίας του κλήρου είναι βέβαιο ότι θα προσφύγουμε στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια. Το ΙΑ ' ψήφισμα της Εθνοσυνέλευσης του Αργούς είναι σαφές: τα χρήματα που παίρνει το κράτος από τις διαλυμένες μονές θα χρησιμοποιηθούν για την τροφή και τη συντήρηση του κλήρου. Το ίδιο έγινε και ψηφίστηκε το 1933 - 34. Με λίγα λόγια όλα τα χρήματα από την εκποίηση της περιουσίας 416 μονών αποτελούν και περιουσία του ταμείου για τη συντήρηση του κλήρου. Φυσικά υπάρχει και η σύμβαση του 1952, με βάση την οποία το ελληνικό κράτος πήρε από την Εκκλησία 770.000 στρέμματα με τον όρο να μισθοδοτεί τους ιερείς και τους επισκόπους».

Αξίζει να σημειωθεί ότι στη σύμβαση του 1952 δεν υπάρχει ρητή αναφορά περί συντηρήσεως και μισθοδοσίας του κλήρου, αλλά οι εκκλησιαστικοί παράγοντες θεωρούν ότι κάτι τέτοιο είναι αυτονόητο και συνάγεται από τα... προηγούμενα!

«Μυστική διπλωματία»
Την ίδια ώρα όλο και περισσότεροι μητροπολίτες καθημερινώς κάνουν λόγο για «μυστική διπλωματία» ανάμεσα στην κυβέρνηση και την ηγεσία της Διοικούσης Εκκλησίας. Αυτό το συμπέρασμα φαίνεται να συνάγεται κυρίως τόσο από τις δηλώσεις του κ. Γιώργου Παπανδρέου, ότι δηλαδή έχει αρχίσει διάλογος, όσο και από τη δήλωση της κυρίας Άννας Διαμαντοπούλου ότι τάσσεται υπέρ του διαχωρισμού.

Ο κ. Ιερώνυμος, μετά την έντονη φημολογία αλλά και τις πιέσεις που δέχθηκε από αρκετούς ιεράρχες, προχώρησε σε διάψευση των περί «μυστικών συμφωνιών» με την κυβέρνηση ή ακόμα και της περίπτωσης διαλόγου ανάμεσα στις δύο πλευρές.

Μάλιστα ο Αρχιεπίσκοπος ήταν κατηγορηματικός όταν ρωτήθηκε για το τι ακριβώς συζητάει στις συναντήσεις του με τον πρωθυπουργό: «Δεν έχει τεθεί τέτοιο ζήτημα εκ μέρους μου, ούτε φυσικά ο κ. Παπανδρέου το έχει θέσει... Δεν γίνεται διάλογος».

Ωστόσο η δήλωση του κ. Παπανδρέου στις 6 Νοεμβρίου του 2010 στην οποία μεταξύ άλλων τόνιζε ότι «είμαι υπέρ του διαχωρισμού κράτους - Εκκλησίας, έχουμε ξεκινήσει ήδη διάλογο με την Εκκλησία γύρω από αυτό το θέμα, αλλά δεν είναι κάτι το οποίο θα επιβάλουμε διά της βίας. Αλλά επειδή είναι ένα πολύ ευαίσθητο, διαχρονικό θέμα για τη χώρα μας, θεωρούμε ότι μέσα από τον διάλογο μπορούμε να βρούμε λύσεις. Πιστεύω ότι ο ρόλος της Εκκλησίας θα είναι πολύ σωστότερος εάν πραγματικά έχει μεγάλη αυτονομία και θα έλεγα ότι τότε θα έχει μεγαλύτερη επαφή με τον ίδιο τον πολίτη και ο ρόλος της θα είναι πολύ σημαντικός» δεν διαψεύστηκε ποτέ από τον Έλληνα πρωθυπουργό.

Το ερώτημα είναι γιατί ο Αρχιεπίσκοπος επιμένει στην αρχική του δήλωση - διάψευση και αρνείται πεισματικά να εξηγήσει τι ακριβώς συμβαίνει αλλά και με ποιους όρους γίνεται ο διάλογος ανάμεσα στις δύο πλευρές.

Πρόσφατα ο μητροπολίτης Σύρου και Μυκόνου, ερωτώμενος σχετικά, δήλωσε με νόημα: «Ο Αρχιεπίσκοπος πάντως δεν λέει ψέματα...».

Παράλληλα τίθεται το ερώτημα του ρόλου που παίζει ή καλείται να παίζει η κυρία Έφη Μίτωση, η οποία τοποθετήθηκε με πρωτοβουλία του ίδιου του Αρχιεπισκόπου ως σύμβουλος στο Υπουργείο Εσωτερικών. Οι πληροφορίες θέλουν την κυρία Μίτωση να επεξεργάζεται σχέδιο διαχωρισμού Κράτους - Εκκλησίας, μέρος του οποίου έχει περιέλθει στη γνώση του κ. Γιάννη Ραγκούση.

ΕΜΠΡΗΣΤΙΚΕΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ

Διάλογος, ποιος διάλογος;
Ο μητροπολίτης Σπάρτης κ. Ευστάθιος με δηλώσεις του πυροδότησε νέο κύκλο αντιπαραθέσεων στους κόλπους της Ιεραρχίας, σημειώνοντας ότι «όποιος αρχίσει έναν τέτοιο διάλογο θα διαπράξει εθνικό έγκλημα». Και πάλι όμως ο Αρχιεπίσκοπος επιχειρεί να το διαψεύσει και αυτή τη φορά το κάνει στη Σύνοδο ζωτώντας οι δηλώσει του να γραφτούν στα πρακτικά. Αλλά έρχεται η δήλωση της κυρίας Άννας Διαμαντοπούλου από βήματος London School of Economics με βάση την οποία η υπουργός Παιδείας δεν κάνει λόγο για διάλογο, αλλά για παγιωμένη θέση οριστικού διαχωρισμού, επισημαίνοντας παράλληλα ότι ο προβληματισμός της έγκειται στον τρόπο που θα μπορούσε να γίνει το δύσκολο αυτό εγχείρημα και όχι στο αν θα γίνει.

αναδημοσίευση από την εφημερίδα «ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ» (06.03.2011)

Πηγή: ΑΝΑΓΡΑΦΕΣ 

Δεν υπάρχουν σχόλια: