Οι υποψήφιοι για πρόσληψη εξετάζονται στην υμνολογία της Εκκλησίας, στη γνώση της βυζαντινής μουσικής και σε ευρύτερα θέματα, αφού ένας ψάλτης εκτιμάται ότι μπορεί να προσελκύσει το ποίμνιο στους ναούς
Από...οντισιόν περνούν οι νέοι ιεροψάλτες στην Αρχιεπισκοπή Αθηνών, καθώς ενεργοποιήθηκε κανονισμός για το καθεστώς της συνεργασίας τους με τους ναούς.
Έτσι, πριν από μερικές εβδομάδες, περίπου εκατό ιεροψάλτες βρέθηκαν ενώπιον της επιτροπής ακροάσεων, ώστε να απαντήσουν σε ερωτήσεις για τη μουσική και το τυπικό των τελετών, αλλά και για να εξεταστεί η χροιά της φωνής τους.
Η επιτροπή εξέτασε τους υποψηφίους σε "προσόμοια", αλλά και σε μουσικολογικές γνώσεις, ενώ "ξεσκόνισε" τα βιογραφικά τους, ώστε να μην είναι μόνο "αηδόνια" αλλά να έχουν τα εχέγγυα για να εργαστούν στον χώρο της Εκκλησίας.
Μιλώντας στο "Έθνος", ο πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Ιεροψαλτών κ. Θεολόγος Ερσωτέλος, ο οποίος συμμετέχει στην ειδική επιτροπή που συνέστησε η Αρχιεπισκοπή, σημείωσε: "Οι υποψήφιοι εξετάζονται στην υμνολογία της Εκκλησίας. Η κρίση μας είναι εμπεριστατωμένη και αυστηρή από άποψη τεχνική".
Όπως προσέθεσε πάντως, χρειάζονται ευρύτερες ικανότητες, αφού ένας καλλίφωνος ψάλτης μπορεί να προσελκύσει το ποίμνιο στους ναούς.
"Η θέση του ιεροψάλτου δεν αποκτάται μόνο στο ωδείο, κυρίως είναι στο αναλόγιο" τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Ερσωτέλος.
Η γνώση της βυζαντινής μουσικής είναι απαραίτητη, κάθε υποψήφιος που προσέρχεται για να εξεταστεί προκειμένου να διοριστεί ψάλτης σε κάποια ενορία της Αρχιεπισκοπής θα πρέπει να είναι έως 70 ετών, ενώ, όπως διευκρίνισε Ο πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Ιεροψαλτών, "οι ενδιαφερόμενοι οφείλουν να είναι γραμμένοι στον τοπικό σύλλογο ιεροψαλτών". Να σημειωθεί ότι η επιτροπή εξετάζει όσους δεν είναι διορισμένοι και όχι όσους έχουν ήδη προσληφθεί σε κάποιο ναό, αλλά και κάποιους που επιθυμούν να μετακινηθούν από μια άλλη μητρόπολη της Αττικής στην Αρχιεπισκοπή. Επίσης κρίνει και ποιος είναι ο καταλληλότερος σε περίπτωση που υπάρχουν περισσότεροι ενδιαφερόμενοι για μια θέση.
Η διαδικασία που ακολουθείται βάσει του κανονισμού, ο οποίος ψηφίστηκε το 2006 από την Ιεραρχία, αλλά άργησε, όπως επισήμανε ο κ. Ερσωτέλος, να τεθεί σε ισχύ, είναι να κηρύξει ο ναός τη θέση του ιεροψάλτη κενή, να το γνωστοποιήσει στην Αρχιεπισκοπή ή στην οικεία μητρόπολη και να γίνει δημοσίευση σε δύο εφημερίδες.
Οι βαθμοί για τους ψάλτες
Αντιμέτωποι με θεωρητικά τεστ
"Τα αναστάσιμα ευλογητάρια πότε τα λέμε και πότε δεν τα λέμε;", "πόσες φορές τον χρόνο τελούμε τη Θεία Λειτουργία του Μεγάλου Βασιλείου;". Αυτές είναι μερικές από τις θεωρητικές ερωτήσεις με τις οποίες βρίσκονται... αντιμέτωποι οι υποψήφιοι ενώπιον της Επιτροπής Ακροάσεων Ιεροψαλτών της Αρχιεπισκοπής. Ο σχετικός κανονισμός για τον τρόπο πρόσληψής τους από τους ιερούς ναούς ψηφίστηκε το 2006 από την Ιεραρχία, αλλά και πάλι χρειάστηκαν -όπως σημείωσε ο κ. Ερσωτέλος- αρκετές προσπάθειες από τους Συλλόγους Ιεροψαλτών για να εφαρμοστεί. Μάλιστα, όπως ο ίδιος σημείωσε, ορισμένες μητροπόλεις έχουν συστήσει παρόμοιες επιτροπές, στις οποίες όμως έχει "αποκλειστεί" ο πρόεδρος του Συλλόγου Ιεροψαλτών Αττικής.
Οι ψάλτες είναι εκκλησιαστικοί υπάλληλοι και πληρώνονται από την ενορία στην οποία υπηρετούν. Οι βαθμοί είναι πρωτοψάλτης (δεξιός ψάλτης) και λαμπαδάριος (αριστερός ψάλτης), ενώ υπάρχουν και μικρότεροι βαθμοί, όπως πρώτος δομέστιχος, δεύτερος δομέστιχος, αποστολάριος, ισοκράτες, οι οποίοι έχουν ρόλο επικουρικό και βρίσκονται κυρίως σε πολύ μεγάλες ενορίες.
Σπυρίδων Περιστέρης
Ο πρωτοψάλτης της Μητρόπολης Αθηνών που έφυγε από τη ζωή το 1998 υπήρξε κορυφαία μορφή στο χώρο της ψαλτικής. Αναδείχθηκε κορυφαίος ψαλμωδός και αποτελεί σύμβολο στον ιεροψαλτικό κόσμο.
Εμμανουήλ Χατζημάρκος
Θεωρείται ο πλέον καλλίφωνος ψάλτης και μουσικοδιδάσκαλος. Έχει πλέον αποσυρθεί αλλά για πολλά χρόνια ήταν πρωτοψάλτης στο μητροπολιτικό ναό του Βόλου και στη συνέχεια στον Αγιο Διονύσιο Αρεοπαγίτη.
Χαρίλαος Ταλιαδώρος
Επί 45 χρόνια είναι ο Αρχων Πρωτοψάλτης του καθεδρικού ναού της του Θεού Σοφίας Θεσσαλονίκης. Θεωρείται ο τελευταίος από τους παλαιούς μεγάλους δασκάλους.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΒΟΝΑΤΣΟΥ
Πηγή: ΕΘΝΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου