Παρασκευή, 24 Ιουνίου 2011

3η ημέρα Διεθνούς Συνεδρίου «Η χριστιανική παρουσία και μαρτυρία στη Μ. Ανατολή σήμερα: Θεολογικές και πολιτικές προκλήσεις»

Την Τετάρτη 22 Ιουνίου 2011 συνεχίστηκαν και ολοκληρώθηκαν με επιτυχία οι εργασίες του Διεθνούς Συνεδρίου «Η χριστιανική παρουσία και μαρτυρία στη Μ. Ανατολή σήμερα: Θεολογικές και πολιτικές προκλήσεις», το οποίο συνδιοργανώνεται από την Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών της Ιεράς Μητρόπολης Δημητριάδος και το Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών. Το συνέδριο μεταδίδεται απευθείας από το δια-δικτυακό τηλεοπτικό σταθμό intv.gr με παράλληλη μετάφραση στα ελληνικά και αγγλικά.

Στην πρώτη πρωινή συνεδρία εισηγητής ήταν ο Μητροπολίτης της Συρορθόδοξης Εκκλησίας στο Χαλέπι Mar Youhanna Ibrahim.

Ο Μητροπολίτης Mar Youhanna Ibrahim ανέπτυξε το θέμα «Οι χριστιανοί στη Συρία». Αφού περιέγραψε την κατάσταση που επικρατεί στην ευρύτερη περιοχή και τις έμμεσες ή άμεσες επιπτώσεις της για τη θέση των χριστιανών στην Συρία παρουσίασε τη σημερινή παρουσία των χριστιανών στην περιοχή, επιχειρώντας να προσφέρει κάποιες προτάσεις σχετικά με τα ερωτήματα που αφορούν στο τι αναμένουν τα μέσα ενημέρωσης γειτονικών χωρών σε σχέση με τις εξελίξεις στη Συρία, και στο πού πρόκειται να οδηγήσουν και πότε πρόκειται να σταματήσουν οι διαδηλώσεις και οι διαμαρτυρίες στην περιοχή.

Στην δεύτερη πρωινή συνεδρία έλαβαν μέρος οι Δρ. Σωτήριος Βαρναλίδης Ομότιμος Καθηγητής του Τμήματος Ποιμαντικής και Κοινωνικής του Α.Π.Θ., και ο Διάκ. Sevan Nazareat Sankrim εκπρόσωπος της Αρμενικής Ορθόδοξης Αρχιεπισκοπής της Βαγδάτης.

Ο Δρ. Σωτήριος Βαρναλίδης ανέπτυξε το θέμα «Οι Χριστιανοί στην Κωνσταντινούπολη». Ξεκινώντας από μια προσωπική μαρτυρία ο εισηγητής περιέγραψε σε ιστορική προοπτική τις διάφορες φάσεις του διωγμού εναντίον των ορθοδόξων Ρωμιών της Πόλης (1943-45, 1955, 1964, 1971). Στη συνέχεια αναφέρθηκε στη σημερινή κατάσταση (διαβίωση των Ρωμιών, εκπαίδευση-σχολεία, φιλανθρωπική δραστηριότητα των Ρωμαίικων κοινοτήτων της Κωνσταντινούπολης κ.ά.) η οποία αν και παραμένει δύσκολη με αρκετά άλυτα προβλήματα (λ.χ. τη μη αναγνώριση από την ισχύουσα νομοθεσία του νομικού καθεστώτος του Οικουμενικού Πατριαρχείου), ωστόσο εμφανίζει στις μέρες μας κάποια σημεία θετικής αντιμετώπισης από την επίσημη τουρκική πλευρά (λ.χ. δειλά βήματα βελτίωσης της κατάστασης για την θρησκευτική ελευθερία στην Τουρκία), κλείνοντας με αισιοδοξία για την πορεία των πραγμάτων στο μέλλον.

Ο Διάκ. Sevan Nazarat Sankrim μίλησε με θέμα «Οι Χριστιανοί στο Ιράκ». Το βασικό πρόβλημα για τους Χριστιανούς στο Ιράκ είναι η φυγή από τη χώρα και η απουσία ανθρώπων με ανοικτή σκέψη. Οι συνθήκες στις οποίες ζουν οι Χριστιανοί στην περιοχή τους καθιστούν απροστάτευτους και εκτεθειμένους σε κινδύνους που αφορούν στην επιβίωση τους, καθώς το φυλετικό καθεστώς του Ιράκ, του οποίου δεν είναι μέρος, υπερασπίζεται τα δικά του μέλη σε βάρος όλων των υπολοίπων. Το σημαντικότερο πράγμα το οποίο χρειάζεται ο Ιρακινός λαός στο σύνολό του είναι το νόημα, το μήνυμα της αγάπης, όπως προσφέρεται και ερμηνεύεται από τους Χριστιανούς του Ιράκ στις δύσκολες συνθήκες που και ίδιοι ζουν.

Στην τρίτη πρωινή συνεδρία έλαβαν μέρος οι Αιδ. Mohsen Muneer Rizkalla από τον Κοπτικό Ευαγγελικό Οργανισμό Κοινωνικών Υπηρεσιών στο Κάιρο και Nano Berberian δημοσιογράφος, εκπρόσωπος της Αρμενικής Ορθόδοξης Εκκλησίας-Holy See of Cilicia.

Ο Αιδ. Mohsen Muneer Rizkalla ανέπτυξε το θέμα «Οι Χριστιανοί στην Αίγυπτο». Η παρουσία του Χριστιανισμού στην Αίγυπτο ανάγεται ήδη από τον πρώτο αιώνα. Οι Χριστιανοί αποτελούσαν την πλειοψηφία στην περιοχή για πολλούς αιώνες ακόμη και κατά τον 7οαιώνα μετά την αραβική κατάκτηση. Οι Χριστιανοί στην περιοχή απολάμβαναν μια πραγματική κοινοπολιτεία κατά την περίοδο 1919-1952. Κατά την δεκαετία του '70 οι χριστιανοί υπέμειναν δύσκολες καταστάσεις, λόγω διωγμών και πολιτικής εξόντωσης. Μετά την επανάσταση που έλαβε χώρα τον Ιανουάριο του 2011 πολλές αλλαγές έγιναν και γίνονται για ένα καλύτερο μέλλον των χριστιανών στην Αίγυπτο και την αληθινή συμμετοχή τους στις διεργασίες της κοινωνίας.

Ο Nano Berberian μίλησε με θέμα «Οι χριστιανοί στο Λίβανο». Ο ομιλητής παρουσίασε την αντίληψη της Αρμενικής Αποστολικής Εκκλησίας αναφορικά με την μαρτυρία της χριστιανικής πίστης στο πλαίσιο των δημοκρατικών και πλουραλιστικών αξιών του Λιβάνου. Μέχρι την ανάδειξη του πολιτικού Ισλάμ και του κάθε είδους φονταμενταλισμού, οι Χριστιανοί στο Λίβανο απολάμβαναν αμοιβαίο σεβασμό με τους Μουσουλμάνους αναφορικά με τις θρησκευτικές ελευθερίες και τα δικαιώματα τους. Σ' αυτό συνέβαλε, ειδικά σε ό, τι αφορά τους Αρμενίους και η ουδέτερη στάση τους κατά τη διάρκεια του εμφυλίου πολέμου στο Λίβανο, όπου οι Αρμένιοι χριστιανοί υπερασπίστηκαν με πάθος τις δημοκρατικές αξίες προς όφελος όλων των θρησκειών, καθώς μόνο μέσω ενός αμοιβαίου σεβασμού και αμοιβαίας αποδοχής μπορεί να επιτευχθεί καλύτερο επίπεδο ζωής και να δοθεί ελπίδα για πνευματική σωτηρία. Στην προοπτική αυτή η Αρμενική Εκκλησία στην περιοχή μαρτυρά ότι οι Χριστιανοί του Λιβάνου και όλης της Μ. Ανατολής έχουν ανάγκη από μια Εκκλησία που θα προέρχεται από το λαό και για το λαό, που θα ενσαρκώνει τις αξίες της χριστιανικής πίστης για όλους τους καταπιεζόμενους ανθρώπους.

Στην πρώτη απογευματινή συνεδρία έλαβαν μέρος οι Δρ. Audeh Quawwas MD πρώην βουλευτής του κοινοβουλίου της Ιορδανίας, Nora Kort πρόεδρος της Αραβικής Ορθόδοξης Ένωσης στα Ιεροσόλυμα και ο Bishara Obeid Υπ. Δρ. Θεολογίας στη Ναζαρέτ.

Ο Δρ. Audeh Quawwas ανέπτυξε το θέμα «Οι Χριστιανοί στην Ιορδανία». Αφού παρουσίασε ορισμένες ιστορικές πληροφορίες για την παρουσία των Χριστιανών στην Ιορδανία, αναφέρθηκε στις αναγνωρισμένες χριστιανικές ομολογίες (ελληνορθόδοξοι, Ρωμαιοκαθολικοί, Κόπτες Ορθόδοξοι, Μαρωνίτες κ.ά.) και θρησκευτικές κοινότητες (Ελεύθερη Eυαγγελική Εκκλησία κ.ά.) της περιοχής. Οι Χριστιανοί της Ιορδανίας ζουν σε ένα ιδιαίτερο φιλικό περιβάλλον όπου έχουν ελευθερία έκφρασης (συμμετοχή στη λατρεία, εορτασμός μεγάλων χριστιανικών εορτών κ.ά.), δυνατότητα συμμετοχής στην οικονομική και κοινωνική ζωή, ικανό αριθμό εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, νοσοκομείων, θρησκευτικών μνημείων, ενώ έγινε ειδική αναφορά στην ισχύουσα νομοθεσία σχετικά με τη δημόσια εκπαίδευση, και το δίκαιο του γάμου που χαρακτηρίζεται από την επιρροή του ισλαμικού δικαίου. Ο ομιλητής αναφέρθηκε επίσης σε ορισμένα καυτά ζητήματα που παραμένουν άλυτα και αφορούν στην παρουσία και μαρτυρία των Χριστιανών στην περιοχή, όπως λ.χ. την ανυπαρξία Εθνικού Συμβουλίου Εκκλησιών στην Ιορδανία.

Η Nora Kort μίλησε με θέμα «Οι Παλαιστίνιοι χριστιανοί στην Ιερουσαλήμ». Οι Παλαιστίνιοι Χριστιανοί στην Ιερουσαλήμ μπορούν να φωτίσουν σε επαρκή βαθμό την ιστορική σημασία της Ιερουσαλήμ διαμέσου των αιώνων. Επίσης περιέγραψε ποιοι θεωρούνται ως Παλαιστίνιοι Χριστιανοί, την ταυτότητα και την πραγματικότητα της ζωής τους, δίνοντας βαρύτητα στους λόγους της μετανάστευσης, προσφέροντας ορισμένες προσωπικές μαρτυρίες και ένα μήνυμα ελπίδας και πίστης.

Ο Bishara Obeid ανέπτυξε το θέμα «Οι Παλαιστίνιοι χριστιανοί στο Ισραήλ». Η εισήγηση είχε ως σκοπό να παρουσιάσει τη σύγχρονη πραγματικότητα των Χριστιανών που ζουν στο Ισραήλ, περιγράφοντας την κατάσταση από διάφορες οπτικές, συνδέοντάς την επίσης με την ευρύτερη κατάσταση στη Μέση Ανατολή. Στο κείμενο κατατέθηκαν οι προσωπικές μαρτυρίες ενός χριστιανού που ζει στο Ισραήλ αλλά την ίδια στιγμή και ενός θεολόγου που δεν διστάζει να ασκήσει και κριτική στα κακώς κείμενα. Η επιδίωξη του ομιλητή ήταν να αναλύσει την ισχύουσα κατάσταση επιχειρώντας να προσφέρει μια φωνή ελπίδας προς ένα καλύτερο και δημιουργικό μέλλον.

Στην τελευταία συνεδρία έλαβαν μέρος οι Σταύρος Ζουμπουλάκης, Διευθυντής του περιοδικού «Νέα Εστία» και πρόεδρος του Δ.Σ. του Ιδρύματος «Άρτος Ζωής» και ο Δρ. Παντελής Καλαϊτζίδης, Συντονιστής της Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών και διδάσκων στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και στο Ινστιτούτο Ορθόδοξης Θεολογίας του «Αγίου Σεργίου» στο Παρίσι.

Ο Σταύρος Ζουμπουλάκης ανέπτυξε το θέμα «Κλήση και μαρτυρία των Χριστιανών στην Παλαιστίνη». Τι σημαίνει άραγε και τι συνεπάγεται να είναι κανείς σήμερα Χριστιανός στη Γάζα; Πώς μπορεί να ζήσει κάποιος τη χριστιανική πίστη σε αυτή την περιοχή της οδύνης, της φτώχειας, της ελευθερίας, της βίας της Χαμάς; Ο ομιλητής ανέδειξε τη σημαντική μαρτυρία του Manuel Musallam, Παλαιστινίου καθολικού ιερέα, ποιμένα των 200 καθολικών Χριστιανών της Γάζας, ανάμεσα σε 1.500.000 μουσουλμάνους.

Ο Δρ. Παντελής Καλαϊτζίδης μίλησε με θέμα «Αντί επιλόγου: οι Χριστιανοί στην Μέση Ανατολή: Χτίζοντας γέφυρες ανάμεσα στην Ανατολή και τη Δύση, ανάμεσα στο παλιό και το νέο». Η παρουσίαση είχε να κάνει με το πώς ένας Έλληνας ορθόδοξος αντιλαμβάνεται την παρουσία και την μαρτυρία των χριστιανών στη Μέση Ανατολή, τι θα μπορούσε να αναμένει και από τι θα έπρεπε να φοβάται γι' αυτούς. Αφού επεσήμανε τα θετικά και ελπιδοφόρα σημεία της πραγματικότητας (λ.χ. ότι ο Χριστιανισμός συνήθως στις χώρες Μ. Ανατολής αντιπροσωπεύει το μοντέρνο και το καινούργιο, την ανανέωση και την πρόοδο), ανέδειξε και τα ανησυχητικά σημάδια που υπάρχουν την ίδια στιγμή (όπως λ.χ. την κοινοτιστική και όχι απλώς κοινοτική συγκρότηση των χριστιανικών κοινοτήτων, την εμφάνιση έντονων αρχαϊκών και πατριαρχικών στοιχείων, τον εκκλησιαστικό κουλτουραλισμό, την κατανόηση δηλαδή της εκκλησιαστικής πίστης με όρους ταυτότητας και πολιτισμού κ.ά.).

Μετά την ολοκλήρωση και της τελευταίας συνεδρίας υπήρξε επαρκής χρόνος για μια εφ' όλης της ύλης συζήτηση πάνω σε ζητήματα που αναδείχθηκαν κατά τη διάρκεια του συνεδρίου, ενώ διατυπώθηκαν εκ μέρους του υπευθύνου προγράμματος του Π.Σ.Ε. Michel Nseir, του επισκόπου Σινώπης Αθηναγόρα, του Μητροπολίτη Δημητριάδος Ιγνατίου αλλά και άλλων συνέδρων, συμπερασματικές απόψεις και έγιναν χρήσιμες προεκτάσεις προς την κατεύθυνση συγκεκριμένων προτάσεων και λύσεων για την αντιμετώπιση των ποικίλων προβλημάτων που αντιμετωπίζει η χριστιανική παρουσία και μαρτυρία στην περιοχή της Μ. Ανατολής.
   
  


Δεν υπάρχουν σχόλια: