Κυριακή, 9 Ιανουαρίου 2011

Κάθε εκπαιδευτική βαθμίδα και καημός

Της ΜΑΡΙΑΣ ΠΑΠΟΥΤΣΑΚΗ στην ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ

Χωρίς κανένα σύμμαχο στις τάξεις των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων και με την οικονομική συγκυρία εναντίον της, η υπουργός Παιδείας προχωρεί το επόμενο χρονικό διάστημα σε σειρά νομοθετημάτων, με κυρίαρχο αυτό για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Ηδη όμως οι αντιδράσεις των πανεπιστημιακών είναι έντονες.

Οι πρυτάνεις, που έχουν εντοπίσει την αντισυνταγματικότητα πολλών μέτρων που προωθεί το υπουργείο Παιδείας, αναμένουν το τελικό κείμενο που θα παρουσιαστεί μετά τις 15 Ιανουαρίου. Αυτό θα είναι προϊόν του διαλόγου που έγινε κυρίως μέσω του Διαδικτύου, καθώς οι πανεπιστημιακοί απέρριψαν στο σύνολό τους τις προτάσεις του υπουργείου, ζητώντας την απόσυρσή τους. Αντί αυτού το υπουργείο αναζητεί φόρμουλες να ξεπεράσει τους συνταγματικούς σκοπέλους, αλλά δεν αφίσταται των αρχικών θέσεών του, που αποσκοπούν (όπως λένε οι καθηγητές) στον απόλυτο έλεγχο της διοίκησης των ιδρυμάτων. Θεωρείται βέβαιο πως αν το υπουργείο εμμείνει, ο νόμος που τελικά θα ψηφιστεί δεν θα εφαρμοστεί.

Οι φοιτητές, παρά το γεγονός ότι δεν θίγονται από τα μέχρι τώρα σχέδια του υπουργείου Παιδείας, είναι βέβαιο πως θα κινητοποιηθούν, φοβούμενοι την υποβάθμιση των σπουδών και των πτυχίων τους. Αρνητικό ρόλο έχει παίξει και ο υφυπουργός Παιδείας Γ. Πανάρετος, ο οποίος (όπως λένε οι πανεπιστημιακοί) με τις συνεχείς παρεμβάσεις του εμφανίζει μια εικόνα διαφθοράς στα ιδρύματα. Η τακτική αυτή είχε ως αποτέλεσμα και την παραίτηση του ειδικού γραμματέα Ερευνας και Τεχνολογίας Αχ. Μητσού, ο οποίος στηλίτευσε τη συμπεριφορά του υφυπουργού και χαρακτήρισε αναποτελεσματική την όλη πολιτική του.

Σοβαρά προβλήματα αντιμετωπίζει όμως το υπουργείο και στα σχέδιά του για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Το νέο λύκειο και οι αλλαγές που θα γίνουν από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο και θα ανακοινωθούν μέχρι τον Φεβρουάριο, έχουν ήδη ένα «θύμα» από πλευράς υπουργείου: την ειδική γραμματέα Θάλεια Δραγώνα, που παραιτήθηκε επειδή υποστήριξε ότι το μάθημα της Ιστορίας πρέπει να είναι προαιρετικό. Αυτό ήταν μόνο η αρχή, δεδομένου ότι η μεγάλη πληγή του σχεδίου, που βασίζεται σε υποχρεωτικά και προαιρετικά μαθήματα, θεωρείται πως είναι τα Θρησκευτικά. Αν τελικά ενταχθούν στα επιλεγόμενα μαθήματα, η σύγκρουση με την Εκκλησία πρέπει να θεωρείται βέβαιη. Σε εκκρεμότητα άλλωστε βρίσκεται και η αναζήτηση προσώπου που θα αναλάβει ειδικός γραμματέας Θρησκευμάτων, που αναμένεται να παίξει σημαντικό ρόλο σ' αυτό το ζήτημα.

Η ΟΛΜΕ όμως αντιδρά στη βασική αρχή του διαχωρισμού των μαθημάτων, υποστηρίζοντας ότι όταν σπάει ο κορμός της ενιαίας γενικής παιδείας υποβαθμίζονται τα μαθήματα και το ίδιο το σχολείο.

Τις αμέσως επόμενες ημέρες η υπουργός Παιδείας θα ανακοινώσει την ολοκλήρωση της ένταξης της ύλης των πανελλαδικών εξετάσεων στο Διαδίκτυο. Αυτό για τους καθηγητές σημαίνει ότι καταργούνται οριστικά και αμετάκλητα τα μέτρα ενίσχυσης των οικονομικώς αδυνάτων, όπως ήταν η πρόσθετη διδακτική στήριξη, ένα είδος δωρεάν φροντιστηρίου μέσα στα σχολεία. Ομως, η ένταξη της ύλης στο Διαδίκτυο, που αναμένεται να επεκταθεί, οι καθηγητές θεωρούν ότι είναι προάγγελος για μελλοντική κατάργηση ακόμη και των σχολικών βιβλίων. Ωστόσο η υπουργός διαβεβαίωσε ότι τα βιβλία θα συνεχίσουν να διανέμονται δωρεάν.

Τέλος, ένα ακόμη σημείο τριβής είναι και οι συγχωνεύσεις σχολείων, που όπως λένε οι καθηγητές γίνονται ακόμη και σε περιπτώσεις που δεν απαραίτητο, με μοναδικό κριτήριο την εξοικονόμηση δαπανών.

Δεν υπάρχουν σχόλια: